Niektóre strony oraz funkcje serwisu nie są powszechnie dostępne - aby z nich korzystać, użytkownik musi mieć do nich prawo dostępu.
Serwis pamięta listę zarejestrowanych użytkowników serwisu oraz przydzielone im uprawnienia. System serwisu identyfikuje użytkownika na podstawie wprowadzonego przez niego kodu i hasła i nie pozwala mu korzystać z tych stron i funkcji serwisu do których nie ma on uprawnień.
|
|
Istnieją dwie metody przydzielania poszczególnym użytkownikom uprawnień dostępu do stron i funkcji serwisu:
- przydział uprawnień indywidualnie każdemu użytkownikowi,
- utworzenie systemu grup posiadających określone uprawnienia, a następnie przydział uprawnień dla użytkowników poprzez przypisanie ich do wybranej grupy (grup). Uprawnienia użytkownika są sumą uprawnień wszystkich grup, do których należy.
|
|
Pierwsza metoda jest zalecana jedynie w przypadku niewielkiej liczby użytkowników systemu - jest bardzo pracochłonna i daje wiele możliwości popełnienia błędu.
Dlatego w administrowanych przez nas serwisach stosujemy drugą metodę przydziału uprawnień.
Po utworzeniu spójnego i przemyślanego systemu grup przydzielenie uprawnień nowemu użytkownikowi jest bardzo proste, niezależnie od stopnia komplikacji systemu. Poza tym w razie rozszerzenia możliwości serwisu istnieć będzie konieczność przydziału uprawnień do nowych stron i funkcji serwisu - o wiele wygodniej jest wtedy zmienić prawa dostępu kilku grup, niż wszystkich użytkowników.
Możliwe jest także wykorzystanie obu metod przydzielania uprawnień dostępu jednocześnie. W praktyce wygląda to tak, że wszyscy użytkownicy otrzymują prawa dostępu poprzez przypisanie ich do określonej grupy użytkowników, a niektórzy użytkownicy oprócz praw wynikających z przynależności do grup mają też przydzielane własne, indywidualne prawa dostępu.
|
|
Uprawnienia użytkownika są sumą uprawnień wszystkich grup do których należy, oraz jego uprawnień indywidualnych.
|
|
Do ustalania uprawnień użytkowników służą polecenia należące do grupy poleceń Użytkownicy w module Administrator systemu.
Polecenie Dodanie nowego użytkownika umożliwia dodanie do systemu nowego użytkownika. (Nowego użytkownika można także dodać do systemu za pomocą polecenia Rejestracja - nowy użytkownik).
Utworzenie nowej grupy możliwe jest za pomocą polecenia Dodawanie nowej grupy.
Polecenie Zarządzanie grupami służy do ustalania uprawnień dostępu poszczególnych grup użytkowników do stron i funkcji programu.
Polecenie Zarządzanie użytkownikami umożliwia przydział użytkowników do grup, oraz przydział indywidualnych uprawnień poszczególnym użytkownikom. Pozwala ono również zmienić dane użytkownika, w tym nadać mu nowe hasło.
|
|
Działanie polecenia Synchronizacja haseł polega na ujednoliceniu haseł użytkowników stosowanych w serwisie Internetowym i we współpracującym z nim programem bazodanowym (operującym na tej samej bazie danych).
Polecenie Raport użytkowników wyświetla tabelkę zawierającą kody i nazwiska wszystkich użytkowników systemu oraz ilustrującą przynależność poszczególnych użytkowników do istniejących w systemie grup.
|
|
Do większości opisanych wyżej poleceń mają dostęp tylko twórcy serwisu - pracownicy LTC.
Lokalni administratorzy poszczególnych serwisów mają dostęp do polecenia Zarządzanie użytkownikami, co pozwala im przydzielać poszczególnym użytkownikom uprawnienia dostępu poprzez przydzielenie ich do odpowiednich (istniejących w systemie) grup.
Polecenie to umożliwia także przyznanie nowego hasła użytkownikowi w przypadku, gdy zgubił on lub zapomniał swoje hasło dostępu.
|
|
W przypadku konieczności utworzenia nowych grup użytkowników, zmiany uprawnień grup lub poszerzenia uprawnień poszczególnych administratorów lokalnych, proszę kontaktować się z twórcami serwisu
korzystając z adresu serwis@finn.pl.
|